Centro Investigación en Educación Superior

Stage-specific role of interferon-gamma in experimental autoimmune encephalomyelitis and multiple sclerosis

PROCEDENCIA(S): .
CATEGORÍA(S): , , , , , , .
AUTOR(ES): Gabriel Arellano / Payton A. Ottum / Lilian I. Reyes / Paula I. Burgos /  Rodrigo Naves.
TIPO DE MATERIAL: .
ARCHIVO: PDF
Licencia Creative Commons Reconocimiento CC BY. Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Reconocimiento CC BY 4.0 Internacional.

The role of interferon (IFN)-γ in multiple sclerosis (MS) and its animal model, experimental autoimmune encephalomyelitis (EAE), has remained as an enigmatic paradox for more than 30 years. Several studies attribute this cytokine a prominent proinflammatory and pathogenic function in these pathologies. However, accumulating evidence shows that IFN-γ also plays a protective role inducing regulatory cell activity and modulating the effector T cell response. Several innate and adaptive immune cells also develop opposite functions strongly associated with the production of IFN-γ in EAE. Even the suppressive activity of different types of regulatory cells is dependent on IFN-γ. Interestingly, recent data supports a stage-specific participation of IFN-γ in EAE providing a plausible explanation for previous conflicting results. In this review, we will summarize and discuss such literature, emphasizing the protective role of IFN-γ on immune cells. These findings are fundamental to understand the complex role of IFN-γ in the pathogenesis of these diseases and can provide basis for potential stage-specific therapy for MS targeting IFN-γ-signaling or IFN-γ-producing immune cells

Documentos relacionados

Portada 1

Serie Creación – Documento de trabajo n°40: MATERIAL DE APOYO A LA DOCENCIA HABLA Y DEGLUCIÓN ASOCIADO A PARÁLISIS CEREBRAL. Unidad de lenguaje y habla en niños y adolescentes.

Es importante destacar que el cuadro clínico de parálisis cerebral, afecta el desempeño en actividades de la vida diaria (AVD) […]

Portada 1

Serie Creación – Documento de trabajo n°30: ESTADO ANSIOSO PREVIO A UNA EVALUACIÓN EN ESTUDIANTES DE ODONTOLOGÍA.

Es común observar un estado ansioso previo a una evaluación en estudiantes universitarios; sin embargo, hasta el momento en la […]

Saltar a la barra de herramientas